Warning: preg_replace_callback(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 18 in /customers/7/2/b/cf374a9b7/webroots/r1083447/components/com_kunena/views/common/view.html.php on line 310

EMNE: Del 2 Ting jeg ikke kan

Del 2 Ting jeg ikke kan 9 år 5 måneder dager siden #28

Så er sommeren over, og jeg gjør opp en foreløpig status.

Siden sist er ramme og større deler som for- og bakaksel sandblåst og lakkert. Også har jeg vasket, pusset av rust, grunnet og lakkert smådeler. Ramma og en del andre deler ble sprøytelakkert, men akslene har jeg malt med kost ettersom jeg synes finishen blir vel så bra, og det blir et tykkere lag, og jeg vet at jeg har kommet til i alle kriker og kroker.

Nye slitedeler som pakninger, kingbolter, fjærbolter med foringer, overhalingssett for motor osv er bestilt og har ankommet fra Gary Wallace. (Ny liste settes forresten opp i disse dager, og da gjelder det å vite hva man trenger slik at ting ikke stopper opp mens man venter på deler.)

Med ankomsten av deler merker jeg for alvor min utilstrekkelighet i forhold til manglende kunnskap om bil og mekking. Hvordan fjerner jeg gamle foringer, hvordan setter jeg inn nye? Hva skal jeg gjøre når foringene er for lange, og fire foringer har en annen dimensjon enn forventet? Brosjer jeg, eller skal jeg dreie ned foringene? Av frykt for å gjøre noe feil har jeg vært nødt til å dra veksler på andre.

Et eksempel: Ved åpning og ettersyn av differensial viste det seg at ei tann på kronhjulet var ødelagt, og ettersom disse ble laget i par hvor de ble tilført slipepasta før de ble samkjørt, så det litt mørkt ut. Men Arild Heie hadde et liggende etter at en pinjong hadde tatt kvelden en gang på 60-tallet, men kronhjulet hadde han tatt vare på og stilte til min disposisjon. Flott gjort! Gutta på ranchen på Onsøy bisto med verksted og kunnskap, så nå er drivlinja fra girkasse og bakover overhalt. Olje som kommer fra stikkaksler på bremsene er et velkjent problem på disse bilene (se for øvrig artikkel i klubb-blad nr 3 2014). Dette er også utbedret, så vi venter i spenning på hvordan dette virker i praksis når den tid kommer. Tusen takk først og fremst til Erik Sandberg, Arild Heie, Stig Rusten, og Cato Kjosmoen. Og for å si det med en gang, dere har ikke fått den siste SMSen eller telefonen fra meg….

Nå som ramma er klar, og jeg har klargjort mange smådeler er jeg beskjeftiget en god stund fremover med å montere dette tilbake. En ren kosejobb hvor fremdriften er lett å se, så en tid fremover har jeg veldig motiverende dager i garasjen!


Parallelt med dette må jeg forberede videre fremdrift hvor det er større enkeltoppgaver som står for tur, motor som må overhales, og muligens bores, retting og sveising av skjermer og panser. Igjen "ting som jeg ikke kan", så her må råd innhentes og oppgaver fordeles slik at jeg ikke stopper opp.

Deler som mangler er: Trehjul evt platehjul i 21", grosserer-ratt, sidevinduer som beskytter mot trekk. Er det noen som har slikt til overs eller vet hvor jeg kan få tak i det?

Fortsettelse følger når jeg har mer å melde…
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Tid til å lage siden: 0.139 sekunder